Gå til hovedinnhold

20 Slanketips

Slanketips

Her har er det samlet opp 20 tips til deg som vil gå ned i vekt:

1. Spis frokost
Hvis du ikke spiser i løpet av en times tid etter at du har stått opp, vil du ta opp desto flere kalorier i løpet av dagen.

2. Rett deg opp
Ikke sitt henslengt i godstolen mens du spiser. Da tar det lengre tid før du blir mett. Hvis du derimot sitter med rett rygg vil du føle deg mett raskere. Grunnen til dette er at maten lettere kommer inn i den lavere delen av magen. Når maten er nederst i magen forteller den hjernen din at du er mett.

3. Ta deg tid
Det tar omtrent 20 minutter fra magen din blir full til hjernen din får vite at du er mett, så ikke spis mer enn du selv vet at magen din får plass til.

4. Kle deg for middag
Ikke spis middag i joggebukse med stort liv. Magen blir natulig litt større etter et måltid, og hvis du har på deg en normalt stram bukse vil den begynne å stramme når du har spist for mye.

5. Vær i solen
Har du en tendens til å spise når du er i dårlig humør? Oppsøk solen i stedet. Sollys aktiverer den delen av hjernen som påvirker humøret ditt. En 20 minutters tur i solen kan fjerne depresjonsappetiten.

6. Spis nøtter
Mandler kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Prøv å spise nøtter i stedet for potetgull.

7. Krydder i hverdagen
Mat med krydder som gurkemeie, cayenne-pepper, sennep, chilli, ingefær og hvitløk kan øke stoffskiftet, noe som hjelper deg med å brenne mer fett. I tester der folk ble gitt krydret mat, forbrant de 45 kalorier ekstra per måltid.

8. Spis suppe
Lag suppe – ikke kremet – som en forett før middagen. Da er det sannsynlig at du spiser 100 færre kalorier per dag en ellers.

9. Drikk mens du spiser
Hvis du drikker på tom mage øker blodtrykket ditt raskt, noe som betyr at du vil føle deg skrubbsulten når det synker igjen kort tid etter. Men hvis du drikker ved måltidet, spiser du færre kalorier og føler deg mettere over tid.

10. Latter
Le i til sammen et kvarter per dag, og du vil brenne omtrent 40 kalorier. Det blir ganske mange i løpet av et år. Dessuten er det antakeligvis den morsomste måten du kan slanke deg på!

11. Søvn
Mangel på søvn påvirker nivået av hormoner som kontrollerer appetitten. Så hvis du har en dårlig natt, vil du spise mer dagen etter.

12. Slå av TVen
TV-titting gjør at du spiser mer. Når du spiser og ser på TV samtidig vil ikke tankene dine konsentrere seg om maten, og du vil dermed ikke fokusere på hvor mye du spiser.

13. Ta det rolig
Når du er stresset vil hormoner i blodet få kroppen til å lagre mer fett.

14. Bruk mindre tallerkener
Server middagen på mindre tallerkener. På den måten vil porsjonene dine automatisk bli mindre, dette vil du i følge ekspertene ikke merke. Det er fordi du lurer deg selv til å tro du spiser mer enn du gjør.

15. Nyt sjokolade
Ikke føl deg skyldig hvis du spiser en sjokolade. Litt sjokolade kan faktisk være bra for deg, spesielt mørk sjokolade. Men ikke overdriv.

16. Se deg selv spise
Sett et speil på veggen foran middagsbordet. Forskning viser at folk som spiser foran et speil inntar 32 prosent mindre fet mat enn de som ikke gjør det.

17. Spill klassisk musikk
Finn fram CDer med Mozart, Grieg og annen klassisk musikk og spill det mens du spiser. Musikken vil redusere farten du spiser i. Ved å spiser sakte vil hjernen ha tid til å ta imot beskjed fra magen din om når du er mett. Du vil dermed spise mindre.

18. Hold deg unna karbohydrater om kvelden
Kroppens arbeider saktere med maten du har spist om kvelden når du ikke beveger så mye på deg. Derfor lagrer den mer fett. Det fører imidlertid ikke til at vi spiser mindre. Hvis du er sulten om kvelden bør du spise frukt eller grønnsaker.

19. Spis deg mett
I stedet for å spise en fet dessert, spis mer til middag. Ta en ekstra porsjon med kylling eller fisk slik at du er mett når det er tid for dessert.

20. Slank deg sammen med en venn
Det er lettere å slanke seg hvis du gjør det sammen med en god venn eller flere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Frukt – Oppnå din idealvekt med frukt – Sunt vekttap

Frukt – Oppnå din idealvekt med fruktSunt vekttap
Ned i vekt med frukt. Kanskje det høres for godt ut til å være sant at alt du trenger å gjøre for å nå din idealvekt er å spise så mye frukt som du kan hver dag! Hvis du ikke tror det, eller bare ønsker å vite mer må du lese videre.

Gå ned i vekt med frukt:

Først mener vi det er best å fokusere på den gode følelsen. Deretter minner vi om at for å leve et sunt og energisk liv i en slank kropp som er skikket til å gjøre den jobben vil ikke bare det å gå ned i vekt være nøkkelen. Det er også noen andre endringer du kanskje vil bringe inn i livet ditt. For å få celler i kroppen din til å fungere ordentlig og bli slank må den få de rette næringsrike elementene og giftstoffene må holdes borte.

For å nå det målet har vi følgende anbefalinger for deg

1) Innta så mye du kan av “riktig næring”

2) Unngå så mye du kan av “feil ernæring”

3) Tren moderat.

4) Vær fornøyd med hver eneste lille endring du har vært i stand til å gjøre permanent

5) Ikke gj…

Hva er BMI?

Hva er BMI?

BMI (body mass index) er et måleverktøye som brukes til å måle vekt i forhold til høyde. Med en enkel formel, kan du beregne din egen BMI.

Hvordan er BMI Beregnet?

For å beregne din BMI, må du dele din vekt med din høyde og multiplisere at ved 703.

Formelen er: vekt / [høyde] 2 x 703

Hva sier BMI tallet ditt?

- BMI under 18,5 er undervektig, med økt risiko for en rekke andre tilstander.

- BMI mellom 18,5 og 25 er normalvektig

- BMI mellom 25 og 30 er overvektig, men noe økt risiko for en rekke sykdommer

- BMI over 30 kalles fedme og innebærer økt til stor risiko for en rekke sykdommer

-BMI mellom 30 og 35 kalles fedme grad 1

-BMI mellom 35 og 40 kalles fedme grad 2

-BMI 40 kalles fedme grad 3, ekstrem fedme

BMI er ingen fasit

Her er det viktig å merke seg at BMI på ingen måte er noen fasit, for oss mennesker, og BMI gir kun en pekepinn om vektforholdene.

Det er funnet en sammenheng mellom høy BMI og risikoen for mange sykdommer. Overvekt er et økende problem i Norge og den ve…