Gå til hovedinnhold

Spinning

Hva er spinning?

Spinning er en gruppetrening innendørs-sykling. Instruktøren tar deg gjennom en time med variert terreng og energisk musikk. Spinning ble utviklet i USA i begynnelsen av 90-talett, kom til Norge i 1997. Siden den gang har spinning vært den mest populære gruppetreningen innenfor fitnessbransjen.


Spinning passer for veldig mange:

  • for deg som vil trene både kondisjonstrening og styrketrening
  • for syklister som ønsker et alternativ høst/vinter for å forbedre formen før sykkelsesongen
  • for deg som vil trene og samtidig være sosial
  • for deg som ønsker systematisk pulstrening
  • for deg som sliter med kne/rygg og ikke kan/vil drive aerobic, step/styrke eller løping


Hva er spinning godt for?

Det er en veldig grei måte å komme i form på. En enkel form for trening som de aller fleste mestrer.

Spinning er veldig effektiv trening for rumpe og lår, samtidig som du ikke belaster verken knær eller hofter særlig mye. Du trener til og med ryggen og magen. Dårlig rygg er ingen unnskyldning for å ikke være med. Du kan sitte på setet hele tiden i stedet for å stå oppreist, som man ofte gjør.



FORBRENNING: En person som veier 70 kilo forbrenner ca. 316 kalorier i løpet av 30 minutter med jevn intensitet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Frukt – Oppnå din idealvekt med frukt – Sunt vekttap

Frukt – Oppnå din idealvekt med fruktSunt vekttap
Ned i vekt med frukt. Kanskje det høres for godt ut til å være sant at alt du trenger å gjøre for å nå din idealvekt er å spise så mye frukt som du kan hver dag! Hvis du ikke tror det, eller bare ønsker å vite mer må du lese videre.

Gå ned i vekt med frukt:

Først mener vi det er best å fokusere på den gode følelsen. Deretter minner vi om at for å leve et sunt og energisk liv i en slank kropp som er skikket til å gjøre den jobben vil ikke bare det å gå ned i vekt være nøkkelen. Det er også noen andre endringer du kanskje vil bringe inn i livet ditt. For å få celler i kroppen din til å fungere ordentlig og bli slank må den få de rette næringsrike elementene og giftstoffene må holdes borte.

For å nå det målet har vi følgende anbefalinger for deg

1) Innta så mye du kan av “riktig næring”

2) Unngå så mye du kan av “feil ernæring”

3) Tren moderat.

4) Vær fornøyd med hver eneste lille endring du har vært i stand til å gjøre permanent

5) Ikke gj…

Hva er BMI?

Hva er BMI?

BMI (body mass index) er et måleverktøye som brukes til å måle vekt i forhold til høyde. Med en enkel formel, kan du beregne din egen BMI.

Hvordan er BMI Beregnet?

For å beregne din BMI, må du dele din vekt med din høyde og multiplisere at ved 703.

Formelen er: vekt / [høyde] 2 x 703

Hva sier BMI tallet ditt?

- BMI under 18,5 er undervektig, med økt risiko for en rekke andre tilstander.

- BMI mellom 18,5 og 25 er normalvektig

- BMI mellom 25 og 30 er overvektig, men noe økt risiko for en rekke sykdommer

- BMI over 30 kalles fedme og innebærer økt til stor risiko for en rekke sykdommer

-BMI mellom 30 og 35 kalles fedme grad 1

-BMI mellom 35 og 40 kalles fedme grad 2

-BMI 40 kalles fedme grad 3, ekstrem fedme

BMI er ingen fasit

Her er det viktig å merke seg at BMI på ingen måte er noen fasit, for oss mennesker, og BMI gir kun en pekepinn om vektforholdene.

Det er funnet en sammenheng mellom høy BMI og risikoen for mange sykdommer. Overvekt er et økende problem i Norge og den ve…

20 Slanketips

Her har er det samlet opp 20 tips til deg som vil gå ned i vekt:

1. Spis frokost
Hvis du ikke spiser i løpet av en times tid etter at du har stått opp, vil du ta opp desto flere kalorier i løpet av dagen.

2. Rett deg opp
Ikke sitt henslengt i godstolen mens du spiser. Da tar det lengre tid før du blir mett. Hvis du derimot sitter med rett rygg vil du føle deg mett raskere. Grunnen til dette er at maten lettere kommer inn i den lavere delen av magen. Når maten er nederst i magen forteller den hjernen din at du er mett.

3. Ta deg tid
Det tar omtrent 20 minutter fra magen din blir full til hjernen din får vite at du er mett, så ikke spis mer enn du selv vet at magen din får plass til.

4. Kle deg for middag
Ikke spis middag i joggebukse med stort liv. Magen blir natulig litt større etter et måltid, og hvis du har på deg en normalt stram bukse vil den begynne å stramme når du har spist for mye.

5. Vær i solen
Har du en tendens til å spise når du er i dårlig humør? Oppsøk solen i stedet. Sollys …